E.4 Estirant el fil, ampliació de la proposta:
Creiem que la nostra proposta, junt amb petites adaptacions, es pot dur a
terme perfectament a l’aula de primària. De fet és una manera molt interessant
per treballar interdisciplinarietat, ja que en el nostre cas, es poden tractar
temes de medi com la sostenibilitat i l’ ecologia.
L’expressió artística és la millor manera de transmetre com som, els
nostres sentiments, les nostres emocions...és important que amb activitats com
aquesta permetem als alumnes mostrar-nos el que porten dins seu.
La nostra obra ha sigut manual i plàstica, però el respecte per la natura
es pot relacionar també amb altres llenguatges expressius, com per exemple la
fotografia, el cinema, o la poesia. Ja que la descripció de paisatges i
exposició d’aquests és constant en els nostres referents literaris i mitjans de
comunicació.
Aprofitant dons, aquestes altres maneres d’expressar la “ Madre tierra”,
podem fer diverses variants de la nostra activitat, com per exemple:
- Fer una
guia fotogràfica sobre passatges d’arreu del món
- Comparar
l’avanç i el després de fotografies d’un mateix paisatge (d’aquesta manera
es treballen els valors ecològics i el canvi i continuïtat)
- L’elaboració
d’un documental sobre la reforestació d’un espai de l’escola. Per exemple,
posant plantes diferents al pati.
- ...
A partir d’aquí, es pot treballar la “Madre tierra” com un projecte interdisciplinari,
en el qual moltes de les àrees estiguin involucrades. A medi treballem la
sostenibilitat, a català la descripció dels paisatges a la literatura, a
plàstica diferents obres paisatgístiques de diferents moviments…
Centrant-nos concretament en l’adaptació del nostre projecte a l’aula de
primària, proposem la següent activitat:
El nostre projecte a plàstica està orientat en un museu, nosaltres, com a
artistes, serem els encarregats d’omplir-lo amb les nostres obres i
inaugurar-lo amb l’exposició d’aquestes.
Per a situar el museu, necessitarem un espai força ampli, per això hem
triat el gimnàs de l’escola, que serà el lloc on exposarem, durant 1 setmana,
les nostres obres.
Inicialment, dividirem els alumnes en grups de 5 persones, seria
interessant que fossin alumnes que entre ells no es relacionin gaire, per tal
de que aquests puguin trobar punts en comú i s’estableixin nexes entre ells.
A la introducció del projecte, ens posarem en grups i debatrem el tema de
la nostra obra i com el volem representar. Com considerem que per a nens de
primària pot ser difícil representar alguns conceptes, farem posada en comú
perquè tant la mestra com els altres companys puguin aportar idees entre els
diferents grups, afavorint així la interacció.
A continuació, faríem recordatori de diversos moviments treballats a classe
o simplement en mostraríem l’estil d’aquests. Això ho fem perquè els alumnes es
sentin identificats amb els diferents moviments i els serveixin d’ajuda per
orientar es seves obres.
També creiem que seria interessant no fer la imposició d'un material
concret com han estat les pinces d'estendre, sinó que, proposaríem als infants
de fer un esbós del treball on aparegués un dibuix senzill d'allò que pretenen fer,
els passos a seguir per fer-ho (sempre donant flexibilitat als infants si,
durant la producció, decideixen afegir coses que no havien escrit a l'esbós) i
un llistat de material. Això ho ensenyarien al mestre perquè aquest verifiqués
que el projecte es possible (tant a nivell de temps, com de pressupost de
material).
Un cop els projectes tenen el vistiplau de la mestra, començaria
l’elaboració dels projecte. Durant aquest procés, el docent anirà passant per
els grups per observar la construcció dels projectes i ajudar si és necessari,
però creiem que seria molt més favorable deixar que els alumnes elaborin i
solucionin els seus problemes de manera autònoma, sent el mestre el
mediador.
Com ja hem dit anteriorment, i com a
cloenda del nostre projecte, un cop acabades les obres en faríem l’
exposició d’aquestes a la cerimònia d’inauguració del museu d’art de l’escola.
On presentaríem i explicaríem les nostres creacions als companys de la classe i
d’altres cursos.
No hay comentarios:
Publicar un comentario